06 September 2020

Siakap Stim Limau Yang Sedap dan Ringkas



Sebelum ni kak M dah try beberapa resepi ikan siakap stim. Tapi yang ini yang terbaru kak M try dan rasa puas hati sangat dengan rasanya yang cukup masam, manis, masin dan rasa fresh dari bawang putih dan daun ketumbar.
.
Pada tekak kak M rasa memang sedap dan very refreshing. Satu tip masakan Thailand ni banyakkan bawang putih dan kurangkan bawang merah. Setengah menu memang langsung tak letak bawang merah tau.
.
Bahan asas untuk ikan stim ni mudah je, bawang putih, asam limau dan halia. 3 benda ni ramuan utama siakap stim. Okeh dah dah menceceh kak M. Jom kita tengok satu lagi resepi campak campak jadi…hehehe😁
.




IKAN SIAKAP STIM LIMAU
.
Bahan-Bahan:
5 ulas bawang putih
Stok ayam ( kalau takde guna 1 kiub pati ayam kacau dgn 1/2 cawan air panas)
Cili api merah
Daun limau (kak M lupa nak beli)
Serai
Halia
Daun ketumbar
Limau nipis
Sos ikan ( 5 sudu besar)
Garam (tak nak letak pun takpe)
Gula secukup rasa
.
Cara-caranya:

1. Seekor ikan siakap cuci bersih dan kelarkan.
.
2. Sediakan bekas yg sesuai mengikut size ikan dan letak dalam pengukus. Tapi Kak M nak cepat, jadi kak M gunakan magic pan. Pun boleh. Lagi cepat masak!
.
3. Serai dikerat serong kasar, daun limau koyak-koyakan. Kak M tak letak daun limau. Pastu sumbat semua serai, daun limau dan halia dalam perut ikan.
.
4. Kiub ayam tadi larutkan dengan air panas, curahkan atas ikan dan biarkan masak dalam magic pan dalam 20 – 25 minit, check hingga ikan betul-betul masak.
.
5. Masukkan bawang putih yang dah dicincang, cili api merah, perahan limau nipis, sos ikan, garam dan gula dalam satu mangkuk dan gaulkan sebati. Please rasa dulu ye. Adjust sampai puas hati. Ketepikan.
.
6. Ok, bila ikan dah masak boleh keluarkan dan letak dalam pinggan besar.
.
7. Last sekali, curahkan dengan bahan-bahan (No.5) yang dah dicampurkan dengan daun ketumbar tadi. Dah siap!!
.
Jom try! Mudah, sedap dan cepat yeayyy πŸ’ƒπŸ»

Kredit Resepi : marina ismail via mahn




Read More »

02 September 2020

Ajinomoto Punca Pening dan Dahaga?



AJINOMOTO 

Salah seorang pegawai Ajinomoto menerangkan mengenai produk yang turut dihasilkan syarikat tersebut.

RAMAI antara kita, takut untuk menggunakan produk penambah perasa Monosodium Glutamat (MSG) seperti Perencah Umami Ajinomoto dalam masakan kerana sering dimomokkan kesan negatifnya kepada kesihatan.

Sehinggakan ada yang mengharamkan produk itu berada di dapur rumah mereka.

Antara yang selalu kita dengar akibat kesan produk ini seperti kepala cepat botak, kepala pening, cepat berasa haus dan paling digeruni penyebab kanser.

Bagaimanapun, sekiranya produk ini banyak memberi kesan negatif kepada kesihatan, mustahil syarikat dan jenama Ajinomoto yang terkenal dengan MSG ini kukuh dan terus berkembang sehingga kini.

Tidak ada pula sesiapa yang pernah mengalami kesan dinyatakan tampil membuat sebarang tindakan atau mengeluarkan kenyataan berkaitan kesan negatif pengambilan MSG tersebut.

Sebenarnya segala tohmahan dan kata-kata dimomokkan selama ini adalah tidak benar sama sekali dan ia hanya mitos semata-mata.

Berkesempatan mengikuti lawatan ke Infoseum Ajinomoto yang terletak di kilang terbesarnya di Jalan Kuchai Lama, Kuala Lumpur baru-baru ini, pada program Ajinomoto Media Gathering 2017-Exploring The Wonders of Umami, pelbagai perkongsian diberikan mengenai produk jenama tersebut.

Paling menarik apabila ke sudut Info mengenai mitos sering dikaitkan dengan MSG. Persoalan MSG, terutama punca dahaga tiada bukti saintifik bahawa kehausan berkaitan fungsi sodium dalam pengawalan keseimbangan bendalir badan.

Kehausan akan berlaku apabila mengambil sodium berlebihan. Walaupun MSG mengandungi sodium tetapi kandungannya hanya 12 peratus berbanding sodium dalam garam biasa iaitu 40 peratus.

Makanya, lebih baik mengambil MSG seperti Ajinomoto dalam masakan berbanding garam kerana kandungan sodium tinggi punca anda cepat berasa haus.

Malah tiada juga bukti saintifik mengatakan MSG menyebabkan keguguran rambut dan migrain.

Selain itu, ada mitos yang selalu didengari, MSG terhasil daripada bahan kimia. Namun realitinya, MSG dihasilkan daripada bahan-bahan semula jadi seperti ubi kayu atau tebu melalui proses penapaian, proses sama untuk menghasilkan tapai, kicap soya, cuka dan dadih.

Bantu masalah kesihatan

Berpeluang menelusuri sejarah Umami Ajinomoto, ia bermula sejak 1909, di mana ketika itu, seorang ahli sains Jepun, Profesor Kikunae Ikeda mengenal pasti glutamat sebagai punca rasa enak yang dibuat daripada rumpai laut pada 1908.

Beliau menamakan rasa itu sebagai umami. Seterusnya, Ikeda mempelajari cara mengasingkan glutamat untuk menghasilkan penambah perisa, MSG.

Ajinomoto dipasarkan di Jepun pada 1909 dan kini lebih 100 tahun di seluruh dunia. Ia memasuki pasaran Malaysia pada 1965, Ajinomoto (Malaysia) Berhad dan mempunyai lapan cawangan di negara ini.  

Pasti anda tertanya apa itu glutamat dan umami? Glutamat merupakan sejenis asid amino yang boleh ditemui di dalam kebanyakan makanan semula jadi termasuk susu ibu. Glutamat adalah komponen utama MSG, di mana ia mempunyai satu fungsi unik berupaya memberi rasa umami dalam makanan.

Sementara umami pula dikenali secara saintifik sebagai rasa asas kelima selain rasa manis, masam, masin dan pahit. Umami rasanya seperti daging dan ia datang daripada makanan yang kaya glutamat.

Kebaikan Perencah Umami Ajinomoto pula, bantu melazatkan makanan, tingkatkan selera makan dan galakkan pengambilan nutrien bagi kanak-kanak dan warga emas serta kurangkan risiko tekanan darah tinggi termasuk masalah kesihatan lain dengan mengurangkan 30 peratus pengambilan sodium.

Keselamatan terbukti

Mengenai keselamatan produk pula, berdasarkan penilaian Pertubuhan Biologi Ujikaji Amerika Syarikat, MSG diklasifikasikan bawah kategori Secara Umumnya Diiktiraf Selamat (GRAS).

Ia diakui Pakar Nutrisi yang juga Presiden Persatuan Nutrisi Malaysia, Dr Tee E Siong yang turut berkongsi kelebihan umami dan MSG dalam   ceramahnya, Malaysia Diet.

E Siong berkata, dengan hanya sedikit MSG atau penambah perasa umami, pengambilan garam boleh dikurangkan sehingga 30 peratus, pada masa sama keenakan makanan terus dikekalkan.

Fakta keselamatan Umami Ajinomoto itu juga disokong Chef terkenal, yang juga Pengarah Akademi Latihan Kulinari, Chef Bernard Lee, ketika melakukan demonstrasi masakan pada program tersebut.

Bernard berkata, sebaiknya diletakkan terlebih dahulu MSG dalam masakan, sebelum meletakkan garam. Beliau akui banyak kelebihan dan manfaat MSG daripada umami yang sebelum ini kurang diketahui.

Ajinamoto ngan gula , bahaya lagi gula 😝

Kredit : Bidayuh Awesome
Read More »