14 January 2020

10 Penulen Udara @ Air Purifier Menarik Yang Boleh Didapati di Malaysia


Bernafas menggunakan udara segar dan bersih adalah hak asasi manusia. Malangnya, kualiti udara di Malaysia kadang-kadang tidak bagus.

Syukurlah, ia boleh diselesaikan dengan mudah dengan mendapatkan pembersih udara untuk rumah atau pejabat anda. Terdapat banyak jenama yang berbeza untuk dipilih. Berikut adalah pembersih udara terbaik yang boleh anda beli di Malaysia hari ini!

1. Panasonic Air Purifier PSN-FPXJ30AHM
Mengeluarkan virus, bakteria dan alergen
Pengesanan bau yang berkesan dan penyingkiran
Bekerja hebat untuk ruang sehingga 20m2
Harga sekitar RM400

Panasonic Air Purifier PSN-FPXJ30AHM mungkin pembersih udara yang paling popular di Malaysia - dan atas alasan yang sangat baik. Dari saat pertama anda menghidupkannya, anda akan mendapati perbezaan serta-merta untuk kualiti udara di rumah anda.

Ia menggunakan teknologi nano yang unik untuk menghapuskan virus, bakteria dan alergen di udara. Ramai pengulas mengatakan bahawa alergi mereka telah bertambah baik dalam masa beberapa hari menggunakan penulen udara.

Selain itu, ia juga luar biasa untuk menghilangkan bau busuk sehingga rumah anda berbau elok sepanjang masa. Apabila jerebu datang, keluarga anda akan dilindungi dengan pembersih udara yang kuat ini. Sekiranya anda mahukan yang terbaik, pergi ke Panasonic Purifier ini!


2. Xiaomi Mi Smart Air Purifier 2S
Penapis HEPA yang mengeluarkan zarah PM2.5
Kawal dan pantau menggunakan aplikasi MiJia
Tenang walaupun beroperasi
Harga sekitar RM500

Kami suka produk Xiaomi kerana bagaimana nilai untuk wang mereka. Seperti yang dijangkakan, pembersih udara Xiaomi adalah pilihan yang hebat. Xiaomi Mi Smart Air Purifier 2S menawarkan fungsi atas-talian dengan harga yang cukup berpatutan.

Ia mempunyai penapis HEPA yang boleh menghalang zarah PM2.5 terkecil di udara. Oleh kerana orientasi 360 darjahnya, ia menyucikan udara lebih cepat. Anda juga boleh mengawal dan memantau penulen udara dengan mudah melalui aplikasi MiJia pada telefon atau tablet anda.

Ia cukup mengagumkan apa yang anda akan dapat. Jika anda mahukan yang terbaik untuk duit anda, dapatkan Xiaomi!


3. Deerma F525 Air Purifier
Bekerja sebagai pembersih, pelembap dan peresap
Sangat mudah digunakan
Cukup tenang di hanya 36dB
Harga sekitar RM100

The Deerma F525 Air Purifier adalah produk pelbagai fungsi yang mempunyai 3 kemampuan yang berbeza. Ia boleh berfungsi sebagai pembersih udara, pelembap dan penyebar aroma semua pada masa yang sama. Dengan tangki air 5-liter yang besar, ia dapat berlari sehingga 12 jam tanpa memerlukan refill.

Apabila beroperasi, ia adalah sangat tenang dengan hanya bunyi 36dB. Anda boleh menggunakannya di bilik tidur anda tanpa menjejaskan kualiti tidur anda. Juga, ia sangat mudah digunakan. Apa yang perlu anda lakukan ialah mengisi dengan air dan hidupkannya. Tidak perlu bercakap dengan beratus-ratus pilihan kawalan yang berbeza! Sekiranya anda ingin pembersih udara berbilang fungsi murah, dapatkan Deerma ini!


4. Sharp Air Purifier FPJ30LA
Motor berkuasa 1150 RPM
4 kotak ais untuk kesejukan maksimum
Penggunaan kuasa yang rendah sebanyak 65W
Harga sekitar RM300

Kompak lagi kuat, Sharp Air Purifier FPJ30LA akan menjadi sempurna dalam mana-mana bilik. Dengan kawasan 23m2 yang berkesan, ia cukup baik untuk ruang tamu atau bilik tidur yang biasa.

Titik yang unik mengenai Penulen Udara Sharp ini ialah Mod Jerebu. Apabila ia diaktifkan, ia berkesan menghisap dan mengumpul zarah dan juga bau di udara. Jika anda ingin pembersih udara yang berfungsi hebat untuk jerebu, anda akan menyukai satu ini!


5. Penulen Udara AC1215 Philips
Kawasan berkesan yang besar sehingga 63m2
Pengesanan dan pembersihan automatik
Mod malam yang mempunyai bunyi bising dan cahaya yang rendah
Harga sekitar RM800

Pembersih AC1215 Philips sempurna untuk ruang atau ruang yang besar. Ini kerana ia dapat membersihkan kawasan dengan mudah sehingga 63m2 dengan mudah. Ini adalah 2 hingga 3 kali lebih kuat daripada pembersih udara biasa.

Juga, ia mempunyai mod pemurnian automatik yang menyesuaikan kelajuannya sesuai dengan keadaan. Sekiranya ia mengesan tahap PM2.5 yang tinggi, ia akan meningkatkan kelajuan dan kuasa secara automatik. Kemudahan penggunaan ini adalah mengapa ia adalah pilihan yang sangat baik walaupun untuk pengguna pertama kali. Anda pasti mendapat AC Purifier AC1215 Philips jika anda ingin pembersih udara yang kuat untuk rumah anda.


6. Dyson Pure Cool Fan Fan Purifier
Mengeluarkan 99.95% kotoran dan zarah
Sangat sejuk sebagai peminat
Pantau kualiti udara dengan apl pautan Dyson
Harga sekitar RM3000

Apabila anda menggabungkan peminat terbaik dengan pembersih udara terbaik - anda mendapat Dyson Pure Cool Fan Fan TP03. Dengan keberkesanan 99.95% terhadap zarah yang serendah 0.1 mikron, anda boleh memastikan bahawa udara di rumah anda bersih seperti yang boleh. Anda juga boleh memantau kualiti udara melalui aplikasi pautan Dyson.

Kami juga menyukainya sebagai peminat menara bladeless. Ia sangat menyejukkan, walaupun pada hari yang paling panas. Dengan reka bentuknya yang bladeless, ia sangat mudah untuk dijaga dan bersih. Satu-satunya kelemahan ialah produk Dyson tidak murah. Tetapi jika anda tidak keberatan membayar premium untuk kualiti yang lebih baik, ini adalah pilihan yang sangat baik untuk rumah moden.


7. Coway Personal & Car Purifier AP0111LI
Boleh dikuasakan oleh penyesuai kereta
Mengeluarkan 90% bau busuk dan alergen
Reka bentuk yang kecil dan padat
Harga sekitar RM400

Pembersih Udara Coway AP0111LI berfungsi dengan baik sebagai pembersih udara meja atau kereta. Saiznya yang kecil dan padat bermakna ia boleh dimuatkan di mana-mana ruang kecil. Selain itu, ia juga boleh dikuasakan oleh penyesuai kereta anda.

Dari segi keberkesanannya, ia boleh mengeluarkan 90% bau busuk dan alergen di udara. Walaupun itu tidak sebaik pembersih udara yang besar, ia cukup baik untuk kegunaan harian biasa. Sekiranya anda mencari pembersih udara kecil, model Coway ini akan berfungsi dengan baik.


8. Honeywell Tabletop Air Purifier
99% berkesan terhadap zarah sekecil 2.0 mikron
Fungsi pengion
Pre-filter boleh dibasuh untuk menjimatkan wang
Harga sekitar RM300

Sekiranya anda sedang mencari sejuk udara mudah alih, pastikan anda melihat Air Arctic Air Cooler USB. Dengan keperluan palam kuasa, anda boleh membawanya ke mana sahaja anda pergi. Apa yang anda perlukan adalah bank kuasa, dan anda boleh menyejukkan diri dari cuaca dengan segera.

Beratnya hanya 0.8kg sehingga anda boleh membawanya ke dalam beg anda jika anda mahu. Tangki air 500ml boleh menyimpannya sehingga 10 jam jika anda menyimpannya pada kelajuan rendah. Dengan teknik penyemburan kabut air yang cekap, Artic Air Cooler adalah pilihan mudah alih yang terbaik.


9. Samsung Air Purifier AX40K3020UW
Kawasan liputan saiz 39m2
Mengeluarkan sehingga 99.9% zarah kecil
Ionizer untuk menghentikan bakteria dan virus
Harga sekitar RM700

Samsung Air Purifier AX40K3020UW mempunyai semua yang anda perlukan dan mahu dalam pembersih udara. Pertama, ia membersihkan udara dengan sangat baik. Dengan penapis PM2.5, ia boleh mengeluarkan sehingga 99.9% zarah habuk di udara.

Kedua, ia mempunyai Ionizer Plasma S yang boleh membuang virus dan bakteria. Ini memastikan bahawa udara di rumah anda bersih dan juga sihat. Dengan kawasan liputan aktif 39m2, ia pasti pembersih udara yang kompeten yang sesuai dengan rumah anda.


10. Khind Desktop Purifier HAP06
Boleh dikuasakan oleh USB
Reka bentuk padat dan mudah alih
Penapis mudah dibersihkan
Harga sekitar RM150

Pembersih Udara Khind Desktop HAP06 adalah alat yang kelihatan rapi yang akan menjadi pusat di atas meja anda. Ia boleh dikuasakan dengan menyambungkannya ke bank kuasa atau mana-mana sumber kuasa USB. Reka bentuk cahaya dan padat bermakna ia tidak mengambil terlalu banyak ruang dan mudah bergerak.

Ia adalah penulen udara yang baik walaupun ia tidak dapat dibandingkan dengan model yang lebih besar. Ia adalah pilihan yang baik untuk pejabat atau meja bilik anda. Jadi, jika anda ingin pembersih udara mudah alih, anda pasti akan mempertimbangkan model Khind ini.

Walaubagaimanapun,  penulen udara hanya nama nama lain untuk penapis udara. Komponen utama mereka hanya kipas dan penapis. Mungkin ada plasma ionizer dan juga pelembap udara. Beli apa yang anda mampu dan belanja dengan bijak. Mereka semua berfungsi lebih kurang sama. Jika anda tidak tahu model mana yang hendak dibeli, ikut je pilihan bajet yang kami syorkan.
Read More »

7 Punca Penyebab Jerawat





1. Hormon Dan Jerawat
kulit berminyak biasanya dikaitkan dengan peningkatan hormon testosteron yang menyebabkan pertumbuhan jerawat. Bagi wanita pula disebabkan tingginya kadar progesteron beberapa saat sebelum menstruasi dan naiknya kadar testosterone menjelang menstruasi akan mengaktifkan kelenjar minyak dan menyebabkan pori kulit tersumbat.

2. Stress dan Jerawat

Korang perasan tak kalau korang stress mesti ada jerawat timbul kat muka. Kalau yang memang muka dah berjerawat tu lagi teruk la simptom jerawatnya. Tetapi jangan risau, ianya boleh dicegah dengan rawatan yang betul. Kalau korang nak tahu bila kita berada dalam keadaan stress, adneralin serta hormon androgen dalam badan kita akan dikeluarkan dengan berlebihan dan menjadi punca terhasilnya pertumbuhan jerawat.

3. Alat Solek Dan Jerawat

Ha siapa kat sini yang suka bersolek atau bermakeup?? Mostly perempuan lah kan yang suka bersolek ni. Alat soleh pun boleh menjadi punca jerawat tumbuh, namun begitu ianya bukanlah punca jerawat terbesar untuk kulit. Tetapi kalau korang tak membersihkan kulit muka dengan betul selepas memakai alat solek ia boleh memburukkan keadaan jerawat pada kulit muka anda. Selain itu pastikan korang menjaga kebersihan berus makeup korang tau. Kalau kotor bakteria pun suka melekat dekat situ lepas tu kita guna pula pada muka. Memang mengundang jerawat lah.

Makeup Brush, Make Up, Brush, Cosmetics

5. Pemakanan dan Jerawat

Sebenarnyaa punca jerawat yang disebabkan oleh diet atau pemakanan masih tidak dapat dibuktikan dengan jelas dan terperinci. namun hakikatnya diet memang mempunyai kesan langsung terhadap tahap insulin dalam badan kita. Untuk pengetahuan korang, insulin adalah hormon terpenting manusia dan boleh mempengaruhi hormon-hormon lain di dalam tubuh termasuk hormon androgen yang turut menjadi penyebab pertumbuhan jerawat pada kulit muka, belakang dan juga leher.

6. Matahari Dan Jerawat

Cahaya matahari juga bukanlah penyebab utama masalah jerawat tetapi haba yang dihasilkan oleh matahari boleh menyebabkan kulit anda berpeluh dan berminyak sekaligus menyumbatkan liang roma.

7. Pakaian Dan Jerawat

Tak ramai yang mengalami masalah jerawat di belakang badan, namun masih juga ada segelintir yang mengalami masalah ini.  Jerawat di belakang badan ini adalah disebabkan oleh jenis pakaian yang dipakai terutama dalam iklim seperti di Malaysia yang panas dan lembab. Belakang badan mempunyai ribuan kelenjar dan liang roma yang boleh memerangkap sebum. Rajin-rajin kan diri untuk mandi bila dah berpeluh tu. Kulit yang bersih membebaskan badan korang dari dibelengu jerawat.
Read More »