14 February 2020

Bahaya Racun Furadan



BAHAYA RACUN FURADAN

Bahaya Racun Furadan
------------------------

Sumber: myagri.com.my

Furadan? Mungkin tidak ramai yang mengetahui bahawa racun FURADAN merupakan racun yang telah diharamkan pengunaannya disesetengah Negara barat seperti Kanada dan Persatuan Eropah (EU) dalam tahun 2008. Amerika Syarikat mengharamkannya pada tahun 2009. Kenya bercadang mengharamkannya, tetapi masih boleh dibeli dikedai pertanian. Di Malaysia, racun ini dijual dengan bebas tanpa sebarang sekatan.

Bahaya ke FURADAN ini? Ya, sangat bahaya dimana ia merupakan racun yang sangat toksik yang boleh membawa kepada kematian. Menurut laporan berita, di Kota bharu,Kelantan Kanak-kanak tiga beradik dimasukkan ke hospital selepas dipercayai terhidu serbuk racun jenis ‘Furadan’ ketika bermain ‘masak-masak’ di belakang rumah mereka di Kampung Berangan Pondok, Tumpat. “Ibu mereka mendapati ketiga-tiga anak terbaring dengan badan yang lemah dan muntah-muntah di ruang tamu rumah,” katanya ketika dihubungi. Ini baru kes terhidu, belum lagi pest residue yang terdapat didalam sayuran atau buah-buahan yang kita makan sekiranya ia disembur oleh FURADAN. Pelbagai impak buruk yang akan berlaku.

Racun Furadan berbentuk pasir, biasanya berwarna ungu. Biasanya digunakan untuk membasmi serangga perosak, nematod dan ulat perosak. Kalau seekor burung/tupai termakan sebutir pun dah mati. Kalau manusia termakan setengah sudu kecil kfc pun dah boleh menyebabkan nyawa melayang. Furadan (carbofuran) adalah racun sistemik maksudnya racun ini bila disiram akan diserap ke dalam sistem pokok. Batang, daun dan buah semuanya ada racun kalau ia digunakan. kesan racun furadan TIDAK AKAN HILANG walaupun selepas 3 BULAN. Jadi kalau kita gunakan racun ini untuk tanaman kontan (yg boleh dituai hasil dlm 2-3 bulan) maksudnya racun tu masih ada kan?

Ada laporan menyatakan bahawa furadan digunakan dalam penanaman tebu, tembikai dan jagung bagi tujuan mengawal serangga pengorek. Ada yang menyatakan racunnya tidak masuk ke buah. Furadan ini adalah racun jenis sistemik, maknanya racunnya cair dalam air dan diserap masuk keseluruh bahagian pokok, mustahil ia berhenti mengalir kat tangkai buah. Sudah pasti ia mengikut masuk kedalam buah.

Jika kita pula makan buahan yang tercemar, sisabaki racun ini juga akan memasuki tubuh badan. Sisabaki racun terkumpul dalam badan tahun demi tahun. Jika anak kecil disuapkan buahan tercemar, bayangkan bahaya yang mendatang.

Kesan sisabaki racun furadan. Rasa nak muntah, pening dan racau. Juga boleh melumpuhkan sistem pernafasan. Mengakibatkan kerosakan kekal pada sistem reproduktif dan saraf.
Read More »

Ali Tak Kuat Mandikan Jenazah Abam



Ali beritahu dia tak mampu nak mandikan jenazah arwah Abam. Sebelum ini dia yang mandikan jenazah arwah anak dan arwah ayah tapi dia tak cukup kuat untuk mandikan jenazah arwah Abam.

Ketika keluar dari bilik jenazah ada 40 anak-anak sekolah agama duduk depan bilik jenazah. Bila Ali perhatikan sorang-sorang, dia kenal inilah anak-anak yatim yang arwah tanggung.

Pernah berapa kali arwah minta Ali hantarkan duit belanja pada anak-anak yatim tersebut.

“kau tolong hantarkan duit belanja adik-adik aku, diaorang nak sekolah”

Dekat rumah arwah ada dua pusat Tahfiz yang mendapat bantuan daripada arwah.

Arwah selalu bank in duit kepada ramai orang yang minta bantuan. Saya pernah tegur supaya dia check dulu takut ditipu. Arwah kata kalau diaorang tipu nanti diaorang jawab lah pada ALLAH.

Saya pernah makan dengan arwah di kedai mamak. Selesai makan dia panggil mamak suruh kira semua sekali yang tengah makan kat kedai tu. Bukan sekali arwah buat macam itu tapi banyak kali. Bukan empat lima orang tapi sangat ramai. Kita pun tak terfikir nak buat macam arwah buat. Jutawan pun belum tentu buat macam tu.

Arwah memang suka belanja orang makan bukan setakat kawan-kawan, orang dia tak kenal pun dia belanja.

Paling hebat arwah taja aktiviti dakwah seorang pendakwah bebas di Pahang. Saya tahu pun bila PU Azman beritahu kami setelah arwah meninggal.

Ini antara kebaikan arwah yang saya tahu.
Kematian yang sangat dicemburukan.

Semasa di hospital Selayang ramai sangat staff hospital yang datang ziarah. Ada seorang peminat datang dari Taiping datang ke hospital nak ziarah arwah.

Ketika kami balik dari hospital jalan jem dari tol Gombak, saya sangka ada kemalangan rupanya terlalu ramai yang datang ziarah arwah di masjid.

Semasa nak angkat jenazah dari van ke bilik jenazah berpuluh-puluh orang nak tolong angkat. Ada dapat sentuh jenazah dengan jari pun sudah puas hati. Semuanya saya tak kenal.

Saf pertama yang solatkan arwah bukan orang-orang biasa tapi ustaz-ustaz terkenal bukan sorang tapi ramai.

Itulah rezeki arwah Abam.

Sampai hari ini tak berhenti-henti peminat datang ziarah arwah di rumah dan kubur. Yang datang dari seluruh pelusuk negara.

Kita semua pasti mati.
Bagaimana agaknya bahagian kita nanti?

Mungkin kebaikan arwah Abam boleh menjadi contoh untuk kita berubah.
Read More »